Mācību metožu vārdnīca (apkopoja D.Kalniņa, L.Mackēviča)
Special | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | ALL
P |
---|
PētījumsSkolotājs vai skolēni formulē problēmu vai jautājumu, kas jāizpēta, lietojot zinātniskās pētniecības metodes. Skolēns patstāvīgi izpēta avotus un literatūru par pētījums tematu, vāc informāciju, veic novērojumus, eksperimentus, pieraksta rezultātus, apkopo informāciju, izdara secinājumus, izklāsta pētījuma rezultātus. Pētījumā skolēni pilnveido prasmi patstāvīgi plānot un organizēt savu mācību darbu, iegūt un daudzveidīgi izmantot informāciju. | |
PiecrindeStrukturēts radošs darbs piecrindu dzejoļa formā bez atskaņām. To izmanto, lai rosinātu skolēnus dziļāk pārdomāt apgūstamo tēmu. Piecrindē informācija tiek sintezēta precīzos izteikumos, kas raksturo apskatāmo tēmu. Piecrindes rakstīšanas noteikumi: 1. rinda ir viens vārds, kas nosauc izraudzīto tēmu (parasti lietvārds). 2. rinda ir attiecīgā objekta raksturojums ar diviem vārdiem (parasti īpašības vārdiem). 3. rindā ir trīs vārdi, kas nosauc objekta darbību (parasti darbības vārdi). 4. rinda ir no četriem vārdiem veidota frāze, kas raksturo skolēna izjūtas sakarā ar aplūkojamo objektu. 5. rindā ir viens vārds vai vārdu savienojums, kas vēlreiz izsaka objekta būtību. | |
Piramidālā diskusijaSkolotājs piedāvā skolēniem individuāli veikt uzdevumu, kas prasa izdarīt izvēli. Tālākajā darba gaitā skolēni apvienojas pāros, apspriež savus lēmumus un vienojas par kopīgu izvēli, tad turpina četratā, pēc tam lielākās grupās..., līdz beidzot visa klase pieņem kopīgu lēmumu. Pēc tam sākotnējie pāri izvērtē kopējo lēmumu un tā pieņemšanas gaitu. | |
PlenārdiskusijaNotiek lielā grupā(10-30 dalībnieku). Diskusijas tēma parasti ir iepriekš zināma. Diskusiju uzsāk ar temata formulēšanu un rosinājumu apspriest attiecīgo jautājumu. Diskusiju var uzsākt, ar jautājumu vēršoties pie kāda konkrēta skolēna. Diskusijas vadītājs vada domu apmaiņu, cenšas panākt, lai izsakās pēc iespējas vairāk diskusijas dalībnieku, nosaka laika ierobežojumus, lai vis būtu līdzīgā situācijā. Noslēgumā diskusijas vadītājs izdara kopsavilkumu un, ja nepieciešama, izvērtē diskusijas gaitu. | |
PrātavētraSkolotājs vai skolēni izvirza tēmu vai jautājumu, problēmu, kuru uzraksta uz tāfeles. Skolēniem tiek atvēlēts noteikts laika sprīdis, kurā viņiem par attiecīgo tēmu jāizsaka un jāpieraksta maksimāli daudz ideju, atbilžu, atslēgas vārdu..., nekomentējot un nevērtējot citu teikto. Pēc tam skolēnu idejas var grupēt, izvērtēt, aranžēt... Metode nodrošina katram skolēnam iespēju iesaistīties ideju izteikšanā un lēmumu pieņemšanā, aktivizēt iztēli un radošo domāšanu. | |
Problēmu risināšanaSkolotājs vai skolēni formulā problēmu vai jautājumu, uz kuru jārod atbilde. Skolēni precizē problēmjautājumu, izdomā tā risināšanas plānu, īsteno to, izvērtē rezultātu un noskaidro, vai tas ir problēmas risinājums un vai problēmu nevar risināt citādi. | |
PrognozēšanaMetode, kas paredz prognožu izteikšanu apgūstamās tēmas ietvaros, balstoties uz jau zināmo/izlasīto (virsrakstu, attēlu, fragmentu). Prognozēšanu var veikt gan nodarbības sākumā, gan vairākkārt stundas vidū, pārtraucot teksta lasīšanu. | |
ProjektsSkolēni individuāli vai grupā, patstāvīgi vai ar skolotāja atbalstu izvēlas darba tēmu, plāno, vāc informāciju, pēta un risina problēmu, apkopo darba rezultātus un iepazīstina ar tiem pārējos skolēnus vai izstrādā praktiskas darbības plānu un īsteno to. Izšķir divus projektu veidus: izpētes projekts un darbības projekts. | |
Punktētā diskusija Vienlaikus diskutē 5-6 dalībnieki, kas sasēžas aplī telpas vidū. Pārējie skolēni un skolotājs sēž ārējā aplī tiem apkārt un uzmanīgi klausās, tad vērtē diskutētājus pēc iepriekš noteiktiem kritērijiem, piešķirot katram skolēnam punktus par viņa diskutēšanas prasmi un individuālo ieguldījumu diskusijas norisē. | |