Cilvēka attīstība. Vārdnīca
Cilvēka attīstība
Browse the glossary using this index
Special | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | ALL
A |
---|
AkomodācijaProcess, kad cilvēks veido jaunas darbību un priekšstatu shēmas, lai pielāgotos jaunas pieredzes prasībām. | |
AsimilācijaProcess, kad cilvēks uztver, interpretē un iekļauj jaunu pieredzi jau esošo darbību vai priekšstatu shēmu ietvaros. | |
B |
---|
BulīmijaĒšanas traucējums, kam raksturīgas pārmērīgas ēšanas lēkmes pārmaiņus ar badošanos. Pēc pārmērīgas ēšanas, bulīmijas slimnieki bieži vien izsauc sev vemšanu vai lieto caureju izraisošus līdzekļus, lai atbrīvotos no apēstā. | |
D |
---|
DepresijaEmocionāls stāvoklis, kam raksturīgas padziļinātas skumjas, raizes, mazvērtības izjūta, motivācijas un enerģijas zudums, nespēja sadarboties ar vienaudžiem. | |
DzimumidentitāteSava dzimuma apzināšanās, savas piederības noteiktai dzimuma grupai apzināšanās, noteiktas dzimumam atbilstošas uzvedības apguve. | |
I |
---|
IdentitāteCilvēka priekšstats un izjūta pašam par sevi, kas dod atbildi uz jautājumu „Kas es esmu?” un „Kāds es esmu?” Identitāti veido identificēšanās ar kādu sociālu grupu un piederība tai, kā arī individuālo īpašību kopums, kas indivīdu padara atšķirīgu no citiem. | |
IndividualizācijaProcess, kas nozīmē sevis kā autonoma indivīda apzināšanos, sava dzimuma, vecuma un citu īpašību apzināšanās. | |
M |
---|
Metakognitīvā domāšanaDomāšana par savu domāšanu. Indivīds analizē savu domu gaitu. | |
O |
---|
Objektu permanenceŽana Piažē ieviests jēdziens, kas apzīmē bērna izptratni par lietu un parādību nezūdamību. Šī izpratne noformējas 7-8u gadu vecumā un ļauj bērnam saprast, ka lietas un objekti turpina pastāvēt arī tad, kad tie neatrodas acu priekšā. | |
P |
---|
PiesaisteEmocionāla saikne starp diviem tuviem cilvēkiem, saistīta ar uzticēšanos un drošības izjūtu. Izšķir drošo un nedrošo piesaisti. | |
PubertāteFiziskās attīstības posms, kad nobriest ķermeņa reproduktīvā sistēma, lai varētu radīt pēcnācējus, veidojas dzimumpazīmes. | |
R |
---|
RefleksiSpecifiskas automātiskas reakcijas, ko izraisa specifiski vides apstākļi vai kairinājumi. | |
S |
---|
Sensomotoriskā shēmaDarbības shēma, kas attīstās zīdainim, bērnam vai pieaugušajam kādas atkārtotas darbības rezultātā un ir saistīta ar viņa uztveri un motoriskajām reakcijām. | |
SubkultūraSpecifisks dzīves stils, uzvedība un interešu loks, ko akceptē šai subkultūrai piederošie un kas viņus atšķir no citiem. | |