Sunday, 8 December 2024, 6:09 PM
Site: Profesionālajā izglītībā iesaistīto vispārizglītojošo mācību priekšmetu pedagogu kompetences paaugstināšana
Course: PedaT038 : Pedagogu vispārējās kompetences pilnveide pedagoģiskā procesa īstenošanai (PedaT038)
Glossary: Mācību metožu vārdnīca (apkopoja D.Kalniņa, L.Mackēviča)
V

Venna diagramma

Lieto kopīgā un atšķirīgā noteikšanai un jēdzienu definēšanai. Šo diagrammu zīmē kā divus vai trīs apļus, kas daļēji pārklājas. Tas ir veids, kā noteikt un parādīt attiecības starp grupām, kategoriju kopām, lielumiem. Venna diagrammu var izmantot dažāda rakstura attiecību demonstrēšanai. Daļās, kuras nepārklājas, raksta atšķirīgo, kur pārklājas – kopīgo.

Veselā salikšana no daļām

  • Apgūstāmais mācību materiāls tiek sadalīts pa daļām. Katra teksta daļa tiek apzīmēta ar kādu noteiktu ciparu vai burtu- šai gadījumā A,B,C,D,E
  • Dalībniekus dala grupās (katrā grupā tik cilvēku, cik daļās ir sadalīts apgūstamais mācību materiāls- šai gadījumā katrā grupā 5 cilvēki). Katrs dalībnieks saņem vienu teksta daļu, lasa to.
  • Dalībnieki ar vienādām teksta daļām tiek apvienoti ekspertu grupās. Kopīgi strādājot šajās grupās, ir jāizveido darba lapa, kurā ir atspoguļota būtiska informācija un izveidots teksta vizuāls attēls.
  • Dalībnieki atgriežas pamata grupās un māca savu teksta daļu pārējiem grupas dalībniekiem.

Vingrinājumi

Skolotājs piedāvā skolēniem vairākus līdzīgus uzdevumus, lai nostiprinātu kādas noteiktas zināšanas vai prasmes. Skolēni atkārtoti veic vairāk vai mazāk vienveidīgas darbības, kas palīdz automatizēt kādu zināšanu vai prasmju lietošanu, iegūt vai pilnveidot fizisku vai psihisku īpašību, spējas.

Vizualizēšana

Skolotājs vai skolēni mācību procesā izmanto vai veido uzskates līdzekļus – vizuālos balstus(attēlus, zīmējumus, shēmas, simbolus, videoierakstus...) vai grafiskos organizētājus – vizuālās atslēgas, piemēram, domu karti, Venna diagrammu, lai demonstrētu dažādu notikumu, parādību vai jēdzienu kopsakaru, ilustrētu kāda vārda nozīmi vai jēdziena saturu, padarītu uzskatāmāku teksta vai mācību materiāla ideju, labā iegaumētu svarīgu informāciju. Skolēni attīsta prasmi apstrādāt, vizualizēt un sistematizēt iegūto informāciju, pilnveido savas mācīšanās stratēģijas.